Opis
Poznaj grupę 50+, ich potrzeby, sposób życia i wpływ na rynek przyszłości
Obecna struktura demograficzna Polski sprawia, że konsumenci 50+ stają się jedną z najważniejszych grup na rynku. Raport szczegółowo opisuje ich zachowania zakupowe w branży FMCG, podając dane i analizy dla grup kategorii w ramach żywności, kosmetyków i domowych środków czystości. Oprócz map, zestawień i opinii prezentujemy m. in. co wygrywa w koszykach 50+: jakość czy cena? Czy zakupy są planowane? Co napędza decyzje konsumenckie w tej grupie? Raport zawiera informacje, które można przełożyć na wzrost sprzedaży i lojalności w kategoriach.
Ta grupa konsumencka jest liczna, aktywna i coraz bardziej świadoma swoich wyborów. Ich preferencje, lojalność wobec marek i sposób podejmowania decyzji mają bezpośredni wpływ na wolumeny sprzedaży w branży FMCG. W dobie demograficznych przesunięć, zrozumienie ich zwyczajów zakupowych to nie ciekawostka – to przewaga konkurencyjna. Ten raport pokazuje, co, gdzie, jak i dlaczego naprawdę kupują 50+
Raport „Przyszłość to 50+. Konsumpcja i zakupy” pomaga zrozumieć:
- Jak osoby 50+ podejmują decyzje zakupowe – od żywności, przez kosmetyki, po produkty do domu.
- Jakie są ich nawyki konsumenckie, preferencje marek i częstotliwość zakupów w poszczególnych kategoriach.
- Gdzie kupują – w jakich kanałach, miejscach i formatach.
- Jak wygląda ich lojalność wobec marek i otwartość na nowe produkty.
Źródła danych
Analizy opierają się na danych z badania Target Group Index (TGI), największego badania konsumenckiego w Polsce. TGI jest realizowany metodą CAWI na reprezentatywnej próbie ok. 20 000 osób rocznie. TGI dostarcza informacji o konsumpcji ponad 300 kategorii produktowych i 3500 marek, stylach życia, wartości oraz korzystania z mediów. Jednoźródłowy charakter danych (single source data) umożliwia pogłębione, przekrojowe analizy.
Raporty z serii „Przyszłość to 50+” prezentują aktualne dane z badania TGI za kwiecień 2024 – marzec 2025, 15 – 75, N≈20 000/ rok, 50+ (N=8 122), o ile nie opisano inaczej. Jak wszystkie raporty z tej serii, także i ten pokazuje dane w ujęciu:
- Dla 50+ ogółem
- wynik dla grupy 50 – 59 lat
- wynik dla grupy 60 – 69 lat
- wynik dla grupy 70+
- porównanie do ludności Polski ogółem (15+)
- w uzasadnionych przypadkach (np. kosmetyki) w podziale na mężczyzn i kobiety.
Do przygotowania Raportów z serii „Przyszłość to 50+” posłużyły też dane z GUS, Eurostat, World Population Prospects, a także desk research i analiza ekspercka. Raport „Konsumpcja i zakupy” oparty jest na danych ilościowych z elementami analizy kulturoznawczej oraz podejścia systemowego.
Dlaczego ten raport
- Bo rynek się zmienia– po raz pierwszy w historii Polski struktura demograficzna przesuwa się w stronę osób 50+, a ich zwyczaje zakupowe mają duży wpływ na realizację celów sprzedażowych.
- Bo to największa grupa konsumencka w Polsce– ponad 14 milionów osób, więcej niż populacja wielu krajów UE. Już w 2042 roku będą stanowić połowę społeczeństwa.
- Bo 50+ kupują offline i online– pomijanie ich w strategiach jest stratą realnych szans biznesowych.
- Bo obala stereotypy, a 50+ to nie „seniorzy offline”, ale świadomi konsumenci z cyfrową dojrzałością, którzy korzystają z internetu w celu pozyskania informacji i realizacji zakupów.
- Bo to wiedza oparta na standardzie rynkowym TGI – rozległym badaniu konsumenckim i wzbogacona analizą kulturową oraz insightami.
Zawartość raportu
- Wprowadzenie do charakterystyki 50plus – ekonomia długowieczności, pokolenia w ramach 50+, role rodzinne, kluczowe zmiany.
- Konsumpcja – produkty spożywcze, kosmetyki i środki czystości w postaci zestawień, map, opinii, zwyczajów i zachowań konsumenckich 50+ na tle populacji (m. in. słodycze, zdrowe odżywianie, dbanie o wygląd zewnętrzny, dbanie o dom i inne).
- Żywność – preferencje kategorii (nabiał, mięso/ ryby, tłuszcze, sypkie, słodycze, napoje, przekąski i inne).
- Kosmetyki/ pielęgnacja – preferencje kategorii u kobiet i mężczyzn (m. in. pasty do zebów, mydła i żele, wkładki, chusteczki higieniczne, makijaż, pielęgnacja włosów, kremy, maszynki do golenia i wiele, wiele innych).
- Środki czystości i produkty higieniczne do domu – produkty do łazienki, kuchni, podłóg, prania, zmywania itd.
- Zakupy – opinie w sprawie jakości i ceny, zaufania do marek, produktów polskich, planowania zakupów i świadomej konsumpcji. Częstotliwość i miejsce robienia zakupów, czynniki wyboru sklepów, miejsca robienia zakupów wg kategorii.
- Zakupy przez internet – penetracja zakupów w sieci, miesięczne wydatki, top kategorie, showrooming vs webrooming, rola treści.
- Na czym opiera się wybór: lokalizacja, świeżość, wybór, cena; wpływ programów lojalnościowych i udogodnień.
- Checklisty marketingowe– jak myślicie o 50+ w Waszej firmie.
- Rekomendacje strategiczne– jak mówić do 50+, jak ich angażować i budować przekaz.
Cena
Cenę za raport poznasz po zalogowaniu. Cena podana przy produkcie będzie ceną netto i zostanie do niej doliczony VAT według obowiązującej stawki (informacja będzie widoczna w koszyku).
Rabaty
Przy zakupie 2 i więcej raportów udzielamy zniżek. Informacja będzie widoczna w koszyku.




